// Persbericht samenwerking IBM en het Imeldaziekenhuis (NL)

Imelda's WISH

Oplossing IBM bespaart Imeldaziekenhuis tijd, werk en administratieve kosten

Bonheiden, … /15 – IBM (NYSE: IBM) vereenvoudigt de administratie van het Imeldaziekenhuis met zijn WISH-applicatie. Dit vernieuwend platform helpt alle patiëntengegevens te beheren, vanaf het moment van opname tot de uiteindelijke facturatie. Alle informatie over een patiënt kan zo steeds digitaal opgevraagd worden. Tegelijk worden zijn of haar gegevens automatisch up-to-date gehouden. De duur van elke facturatieronde wordt bovendien van een hele dag teruggebracht tot 1uur, wat Imelda meer tijd en middelen geeft om hun kwaliteitszorg nog persoonlijker en efficiënter te maken.

Op jaarbasis vinden er in het Imeldaziekenhuis maar liefst 155.433 consultaties plaats. “Met deze overvloed aan patiënten is het voor een dynamische instelling als Imelda een ingewikkelde opgave om de medische dienstverlening steeds in goed banen te laten verlopen”, constateert Magda Mertens,

directeur administratie en financiën Imelda vzw. “Door het gebruik van WISH slagen we erin de administratieve hinder voor onze patiënten te verminderen en de werklast voor onze medewerkers terug te dringen. Hierdoor komt er meer tijd en geld vrij voor andere essentiële taken die onze patiëntenzorg enkel maar kunnen verbeteren.”

“Van zodra de patiënt zich voor de eerste keer aanmeldt aan de receptie, worden zijn of haar gegevens via de elektronische identiteitskaart opgenomen in het Web Information System for Healthcare (WISH)”, verklaart Christine Vanderbrigghe, Client Relationship Manager voor de gezondheidszorg bij IBM. “In dit digitaal archief wordt alle persoonlijke, medische en administratieve informatie vervolgens opgeslagen en gedeeld met alle andere software binnen het ziekenhuis. Artsen, laboranten en administratieve medewerkers kunnen dan op elk moment de relevante informatie over hun patiënten raadplegen, aanpassen en bundelen in WISH. De zorg voor de patiënt kan dan aangepast worden aan zijn of haar specifieke noden en wensen.”

Deze softwaretoepassing heeft nog een aantal belangrijke voordelen in een ziekenhuisomgeving. WISH  is heel flexibel en kan aan elke ziekenhuisomgeving aangepast worden. Imelda kan bijvoorbeeld patiëntengegevens delen met andere zorgcentra en met de ziekenfondsen door de integratie van WISH met MyCarenet. De applicatie heeft ook bewezen enorm performant te zijn, zowel online in het beheer van de patiëntengegevens, als bij het opmaken van de tarificatie/facturatie. Zo duurt een volledige verwerking van de tarificatie tot en met het aanmaken van de digitale facturen voor de mutualiteiten overdag maximaal 1 uur in tegenstelling tot een hele dag. Deze verkorte duur beperkt de impact op de administratie, waardoor de gebruikers van WISH zich beter kunnen focussen op hun kerntaken. Zo kan Imelda zich met deze bespaarde tijd en middelen verder blijven ontwikkelen als één van de belangrijkste zorginstellingen in de provincie Antwerpen.

Het Imeldaziekenhuis is op het gebied van informatica altijd vooruitstrevend geweest en automatisatie is doorgedreven aanwezig, zowel in administratieve als in medische toepassingen. Met WISH wordt deze strategie verdergezet en levert IBM een betrouwbare en beveiligde softwareoplossing voor het beheer van de patiëntenadministratie.Alle gegevens worden steeds correct getarifieerd en gefactureerd volgens de Belgische wetgeving inzake medische dienstverlening. Zo slaagt Imelda erin om kwaliteitszorg te blijven leveren die klantgericht, gesystematiseerd en efficiënt is.

Voor meer informatie:

Imeldaziekenhuis: www.imelda.be